Potrivit Ordonanţei nr. 20/2017, în vigoare din 3 septembrie 2017, utilizarea caselor de marcat echipate cu jurnal electronic, în locul celor cu role jurnal pe suport hârtie, va fi obligatorie pentru firmele mari și mijlocii de la 1 iunie 2018, firmele mici având un răgaz suplimentar de două luni.

Concret, potrivit noului calendar al înlocurii caselor de marcat, contribuabilii mari și cei mijlocii trebuie să înlocuiască actualele aparate până la 1 iunie 2018, în loc de 1 ianuarie 2018, respectiv, 1 aprilie 2018, în timp ce pentru firmele mici a fost păstrat termenul de 1 august 2018. Nici interdicția de a mai comercializa aparate de marcat cu rolă jurnal, programată să se aplice din 1 octombrie 2017, nu va mai intra în vigoare la această dată, astfel că aceste case cu jurnal pe suport de hârtie vor mai putea fi vândute pentru câteva luni suplimentare. Potrivit Notei de fundamentare anexată documentului lansat spre consultare publică, renunțarea la înlocuirea etapizată, pe categorii de firme, a caselor de marcat cu jurnal pe hârtie cu unele cu jurnal electronic a fost determinată de întârzierile de aproximativ trei luni înregistrate în ceea ce privește calendarul de implementare. Noile modificări au scopul să ducă la evitarea eventualelor dificultăţi care pot să apară în dotarea contribuabililor cu noile aparate de marcat, de exemplu, indisponibilitatea, la data limită prevăzută de lege pentru dotarea unei categorii de contribuabili, a unor modele de aparate specifice activităţilor desfăşurate de aceştia. De asemenea, prin Ordonanţa adoptată de Guvern vor fi revizuite şi reaşezate sancţiunile contravenţionale prevăzute de OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, inclusiv prin stabilirea acestora pe un interval valoric şi nu în cuantum fix, aşa cum prevede legislaţia în vigoare, luându-se în considerare principiul proporţionalităţii dintre faptă şi sancţiune, promovat şi de legea prevenţiei, precum şi de practica judiciară în domeniu. Măsura are scopul să asigurare proporţionalitatea şi echitatea sancţiunilor contravenţionale aplicate, transparenţa deciziilor luate de către agentul constatator şi descurajarea operatorilor economici de a repeta săvârşirea aceleiaşi contravenţii într-o anumită perioadă de timp. Data la care se va interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă pe suport de hârtie va coincide cu data limită la care utilizatorii au obligaţia să se doteze cu noile aparate de marcat, respectiv 1 august 2018, faţă de 1 octombrie 2017, termen prevăzut de legislaţia în vigoare.

Reamintim că obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea treptată a aparatelor de marcat cu rolă jurnal a fost introdusă prin OUG nr. 91/2014, în noiembrie 2015 actul normativ fiind aprobat prin Legea nr. 267/2015. Aceste ultime prevederi stabilesc faptul că operatorii economici care încasează integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct de către populaţie sunt obligaţi să utilizeze case de marcat electronice fiscale.